Det er lett å få oppmerksomhet ved å spisse budskapet inn mot frykt og usikkerhet i disse dager. Jeg ser altfor mange eksempler på annonsering, eller nøye utvalgte nøkkelord, som "utnytter" Korona-situasjonen for å selge produkter og tjenester.
Mitt råd er enkelt: Ikke gjør det.
I tillegg til den etiske siden, skader det merkevaren din på sikt. Det kommer til å bli «normalt» igjen, og da hjelper det ikke å bli husket, hvis du ikke huskes for noe godt.
Jeg vet det er flere som drar ned hele markedstrykket sitt i disse dager. Argumentene for å strupe investeringen er at du ikke blir hørt så lenge alt dreier seg om Korona, at kostnadsnivået i selskapet må ned, og at salgsbudskap fort oppfattes umusikalsk akkurat nå. Samtidig er det ikke klokt å forsvinne helt fra radaren som merkevare.
Det du derimot må gjøre, er å gå gjennom markedsplanen din på nytt og stille de tre spørsmålene over. Mest sannsynlig kommer du til å måtte stoppe noen kampanjer, endre budskap og legge til noe helt nytt.
Så er det den andre aksen: Når selskapet blir presset økonomisk er det lett å føle at man må måke ut alt man har for å kompensere for tapt omsetning. Det vil heller ikke fungere. Prinsippet om relevans er om mulig enda mer aktuelt nå.
Det viktigste er uansett å ikke falle for fristelsen til å utnytte situasjonen. Nå har du muligheten til å vise at verdiene dine er mer enn bare fine ord på veggen. Vær klok.