Jeg heter Christoffer og jobber vanligvis som prosjektleder i konfliktområder rundt i verden for Leger Uten Grenser, som Amesto har et strategisk samarbeid med. Fra tid til annen har jeg lange pauser mellom oppdrag, og da har jeg tid til å drive med andre spennende prosjekter, som Sandwich Brothers.
Sandwich Brothers selger økologisk sandwich-is laget av kvalitetsråvarer. Det som skiller Sandwich Brothers fra alle andre isprodusenter er at de som jobber med å produsere og selge isen nylig har kommet til Norge som flyktninger.
Ideen fikk jeg etter å ha møtt en utrolig karismatisk gutt som spurte om jeg kunne hjelpe ham å finne en jobb. Jeg ringte rundt til noen venner som eier klesbutikker, overbevist om at dette skulle ordne seg kjapt, men fikk en lunken mottagelse fordi de mente kundebehandling krevde perfekte norskkunnskaper. Det var da jeg kom på en sandwich-is jeg hadde smakt på et trendy is-sted i New York og tenkte - dette kan jo funke i Norge!
Få dager etter jeg fikk ideen, hadde jeg fått med noen gode venner fra UiO med på prosjektet. Vi rekruttert en gjeng gutter i samarbeid med Oslo Kommunes Senter for Flyktningkompetanse og Integrering (SeFI) og Sandwich Brothers ble etablert.
Vi fikk designet uniformer fra den den fantastiske designeren T-Michael, vi utviklet åtte forskjellige sandwich-is-smaker på kjøkkenet hjemme og lånte et produksjonskjøkken av restaurantkongen Jan Vardøen. Deretter fulgte en ny runde i jobb for Leger Uten Grenser i Afghanistan for meg, før vi startet vi opp på nytt sommeren etter.
Siden da har mye skjedd. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger, god presse og utallige henvendelser om is-leveringer til bedrifter og private arrangementer. Nå skal Sandwich Brothers utvikles til en helårsbedrift og skaleres til andre byer og andre produktlinjer og utsalgssteder. I skrivende stund er vi inne i tredje året, og Sandwich Brothers har servert is til unge og gamle, på strender og i styrerom, i bursdager, bryllup og på konferanser. Vi har vært på Lindmo på NRK1, servert is til TV-aksjonen på samme kanal, gjort et samarbeid med Uber hvor ti biler ble utstyrt med frysere og delte ut over tusen gratis is til Uber-kunder. Vi har hatt popups på Mathallen og i Botanisk Hage og servert et firesifret antall is til glade festivalgjengere på Øyafestivalen. Én student har skrevet en bacheloroppgave om prosjektet, en annen en mastergrad. Cappelen Damm omtaler Sandwich Brothers i sin nye lærebok om markedsføring. Men kanskje viktigst, vi har gitt 36 unge flyktninger jobb i tre årskull, og i år er det 12 nyes tur.
Det som gjør min drivkraft så stor er at det dreier seg om ungdom som har lyst til å bidra og som er virkelige ressurser på arbeidsmarkedet. Gjennom jobben i Sandwich Brothers kan vi også hjelper dem inn i «vanlige» jobber etter et år hos oss. Vi blir dermed en slags økonomisk bærekraftig lillebror av NAV.
Gjennom å besøke bedrifter og servere dem is har vi også latt disse unge guttene fått en sniktitt på innsiden av konvensjonelt norsk arbeidsliv, der de skal bidra snart selv, og vi har vist utallige bedrifter at de fungerer like bra i jobb som oss «vanlige» nordmenn som ble født her – og dermed gjort terskelen litt lavere for at de ansetter et mangfoldig team selv.
Jeg tror på næringsliv og trippel bunnlinje som et viktig supplement til velferdsstaten som verktøy for å hindre utenforskap og forsterke mestringsfølelse. Sandwich Brothers drives både av hodet og hjertet. Hodet fordi integrering gjennom arbeid er samfunnsmessig lurt - det hindrer radikalisering, kriminalitet og avhengighet av stønad. Hjertet fordi disse gutta er fantastisk engasjerte, flinke ansatte som har hatt noen røffe år bak seg og fortjener en sjanse i landet de har rømt til for å bli trygge fra farene i krigssonen de forlot.
Små bedrifter i oppstartsfasen, som Sandwich Brothers, trenger hjelp og veiledning med alt fra regnskap, lønnskjøring og administrasjon. Gleden var derfor stor da jeg onsdag i forrige uke satt i møterommet hos Amesto og ble presentert for ledelsen i Amesto og Spabogruppen. Jeg fikk føle på det samme engasjementet og det samme fokuset på hodet og hjerte som også ligger forankret i forretningsstrategien deres.
Gjennom samarbeidet med Amesto kan vi styrke dette arbeidet, utvikle oss til å ansette flere, og fortsette å skape møteplasser mellom «nye» og «gamle» nordmenn!
Vi gleder oss til å komme på besøk, bli bedre kjent med Amesto-familien og servere dere is i tiden som kommer. Vi er evig takknemlige for samarbeidet.
Dere kan følge ferden på sosiale medier, både på Instagram og Facebook finner dere oss på @sandwichbrothers.