Balanse i direktivregnskapet?
Ifølge tall fra Eurostat og Refinitiv Datastream faller norsk produktivitet kraftig, og vi taper terreng, både mot EU, USA og Sverige. Samtidig påføres næringslivet, stadig flere rapporteringskrav, noe som rammer spesielt hardt i SMB-markedet og svekker konkurransekraften, advarer Group CEO i Amesto AccountHouse og Amesto TechHouse, Siri Nilssen.
Først kom GDPR, så kom de nye hvitvaskingsreglene. Nå er Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) som EU vedtok i 2022 på full fart inn. Direktivet endret EUs regnskapsdirektiv, og betyr at de største bedriftene i Norge skal rapportere på dette allerede i 2025. Rapporteringsplikten treffer SMB-markedet for fullt noen år frem i tid.
- Dette er alle riktige og veldig viktige regelendringer, som er med på å trekke samfunnet riktig vei. Samtidig kan det bli tøft for bedriftene å svelge, i tillegg til de allerede tøffe rammevilkårene vi har fått de siste årene. Det er snakk om omfattende rapporteringskrav, og en betydelig investering.
- Jeg er bekymret for den totale mengden regler og rapporteringskrav. Vi kan ikke fortsette med å bare legge til, uten å fjerne eller forenkle noe i andre enden, sier Nilssen.
Fortsatt er Norge langt unna regjeringens ambisiøse mål om å redusere næringslivets kostnader rundt regler og innrapporteringsplikter med 11 milliarder kroner innen 2025. Det gjenstår over 7 milliarder for å innfri dette, og det er før den nye bærekraftsrapporteringen trer i kraft. Bare den alene er spådd til å koste selskaper i EU flere titalls milliarder euro per år.
- For å nå målet om å få ned kostnadene for næringslivet, må myndigheter og det private næringsliv jobbe tett sammen. I kraft av vår kundebase har vi god erfaring med hvor hardt de nye reglene og pliktene treffer SMB-markedet. Derfor har vi sagt ja til å være en del av det regjeringsoppnevnte Regelrådet. Rådets jobb er å vurdere om nye lover og regler for næringslivet utformes på en måte som tar hensyn til små og mellomstore bedrifter, og sørge for at regelverket ikke blir unødvendig byrdefullt. Vi må klare å ta vare på planeten uten å ta livet av næringslivet i prosessen, mener Nilssen.
For noen kan det nye Corporate Sustainability Reporting Directive fremstå som en ensidig byrde, og en defokusering fra regjeringens ambisjon om forenkling. Det er ikke Nilssen enig i. Hun applauderer innføringen av bærekraftsrappportering, men etterlyser en bedre veiledning til selskapene om hvordan de kan nyttegjøre seg endringene som kommer.
- Det er dette gapet mellom regelverk og utførelse som inspirerte oss til å etablere Amesto Footprint, og vi støtter nå mange selskaper både med teknologi og rådgivning rundt bærekraftsrapporteringen, sier Nilssen og fortsetter:
- Jeg synes det er trist hvis vi reduserer det nye Corporate Sustainability Reporting Directive til å kun handle om compliance. Da blir det kun et utgiftspunkt for selskapet. Hvis du derimot bruker muligheten til å gjøre en skikkelig evaluering, vil du oppdage nye forretningsmuligheter, og innovasjonsideer. I tillegg vil økt tiltrekningskraft hos kunder og medarbeidere gå rett på lønnsomheten. På den måten går det nye direktivet fra å være en byrde til å hjelpe deg til å bli mer lønnsom, mener Nilssen.
Den siste tiden har flere av systemleverandørene kommet på banen med innebygde bærekraftsløsninger for å møte rapporteringskravet.
- Jeg er utrolig glad for at også systemleverandørene har våknet. Men jeg tror det er viktig at vi er transparente på hva som faktisk blir løst i et økonomisystem. Det nye direktivet innebærer at man skal ha kontroll på 82 rapporteringspunkter og 1178 datapunkter, og datainnsamlingen vil skje i ulike systemer. Riktignok gjør man en vurdering om hvilke punkter som er relevant for ditt selskap og din bransje, men det er fortsatt omfattende. Nøkkelen er gode integrasjoner, slik at man får koblet data fra de ulike systemene sammen i en effektiv rapporteringsprosess, sier Nilssen.
Nilssen kommer med et klart råd til selskapsledere:
- Kravene til bærekraftsrapportering kommer for SMB-markedet om få år. De som kommer i gang tidlig, vil få en konkurransefordel. Ikke stikk hodet i sanden og vent på bøtene. Det kan være en dyr strategi.
Kilde: Finansavisen (Utgitt i15.11.2024)