Har du spørsmål til noe du har hørt i en episode? Har du forslag til spennende gjester vi bør ta en prat med?
Eller ønsker du en prat med oss om ditt neste prosjekt innenfor ERP, CRM, BI eller Bærekraft?
Innovasjon og bærekraftig utvikling blir ofte store ord og små endringer.
Så; hvordan gå fra prat til handling?
Trippel Bunnlinje ledes av Cato Hansen, sammen med spennende co-hosts. Med denne podcasten ønsker vi å inspirere dagens- og morgendagens ledere til å definere suksess som noe mer enn bare profitt. Vi snakker med ulike eksperter om teknologi, business, folk og planeten, og hva som skal til for å skape vekst i alle de 3 P`ene i den triple bunnlinjen (People, Planet, Profit). Målet er at du som hører på skal sitte igjen med konkrete tips, som du kan ta med deg inn i din bedrift.
Trippel bunnlinje er en regnskapsmodell som ble utviklet av forskeren John Elkington på 1990-tallet. Denne modellen viser sammenhengen mellom sosial verdiskapning, miljø og økonomi. Målet med trippel bunnlinje er å oppmuntre bedrifter til å tenke langsiktig og ansvarlig ved å vurdere de sosiale og miljømessige konsekvensene av deres handlinger, på lik linje med de økonomiske resultatene.
Trippel bunnlinje er et rammeverk som definerer tre bunnlinjer (de 3 P`ene) bedrifter må tilfredsstille for å kunne fremme en bærekraftig utvikling.
De tre bunnlinjene er:
1. People (sosiale forhold) – tar hensyn til folk, lokalmiljø og samfunnet ellers, og inkluderer sosiale, kulturelle og politiske spørsmål som er relevant for kjernevirksomheten.
2. Planet (miljømessig ansvar) – sikrer at bedriftens aktiviteter tar hensyn til miljøet, og streber etter kontinuerlige forbedringer.
3. Profitt (økonomisk gevinst) – har et langsiktig perspektiv, forblir konkurransedyktig og skaper økonomisk verdi.
Cato Hansen jobber som Customer Development Manager. Målet med denne podcasten er å inspirere ledere til å definere suksess som noe mer enn bare profitt. Da er det ikke nok å bare tenke på pengesekken, men du må også sørge for å ha med deg folka dine på veien og operere på en måte som etterlater verden i en bedre forfatning. Slik ble podcasten Trippel Bunnlinje til.
Med People, Planet og Profit som bakteppe ønsker vi å utfordre og utvide definisjonen av suksess i næringslivet. I Trippel Bunnlinje vil vi snakke med ulike eksperter om teknologi, business, folk og planeten. Vårt mål er å inspirere dagens- og morgendagens ledere til å definere suksess som noe mer enn profitt. Vi tror at ved å inkludere sosiale og miljømessige faktorer i suksesskriteriene, kan vi bidra til å skape en mer bærekraftig og inkluderende fremtid for oss alle. Vi håper du blir med oss!
I sesong 2 av Trippel Bunnlinje møter du vår faste vert, Cato Hansen. Denne gangen har han med seg gjesteverten, Ariane Spandow. Ariane er eier og styreleder i Spabogruppen og Amesto Group, og hun brenner for den triple bunnlinjen.
Denne sesongen byr på spennende gjester som deler sine tanker og erfaringer rundt temaer relatert til trippel bunnlinje.
Ariane Spandow er eier og styreleder i Spabogruppen og Amesto Group, og nå også ny co-host for Trippel Bunnlinje! I denne episoden blir du bedre kjent med både Ariane og Amesto. Ariane er en «people-person», med et brennende engasjement for inkludering, sosial verdiskapning og ikke minst: trippel bunnlinje. People, Planet og Profit. Hvorfor styrer Amesto etter trippel bunnlinje, og passer denne modellen for alle typer bedrifter? Hvor skal du starte med din virksomhet?
I sesong 1 av Trippel Bunnlinje møter du vår faste vert, Cato Hansen og gjestevert, Linn Therese Karstensen. Linn jobber som CMO i Amesto Techhouse. Sammen har de intervjuet en rekke spennende profiler som har ulike syn og tilnærminger til den triple bunnlinjen.
Bærekraftsrapportering. ESG, CSRD, ESRS... Hva er hva, og hvordan henger dette sammen? Hvilke krav gjelder og hvilke kommer? Er det i det hele tatt mulig å drive bærekraftig OG lønnsomt? Vår gjest, Christine Lundberg Larsen, er leder for Amesto Footprint og en av forfatterne bak boken «Regnskap og økonomistyring i sirkulære virksomheter». Hun brenner for et bærekraftig næringsliv, og har siden 2017 deltatt i flere nasjonale og internasjonale nettverk og prosjekter, med fokus på krysningspunktet bærekraft, økonomi og finans. Norsk næringsliv står ovenfor en rekke krav og reguleringer de kommende årene, i en felles dugnad, og et kappløp frem mot 2030, der regjeringen har forpliktet seg til å ha nådd sine mål om å kutte klimautslippene med minst 55%. Hvordan ligger vi an så langt? Og hvor skal du starte med ditt selskap?
Fredrik Fornes er Norges fremste ekspert på LinkedIn, og i denne episoden deler han sine beste tips for å lykkes på denne plattformen. Iflg. Fredrik er potensialet for organisk rekkevidde på LinkedIn gigantisk, og det er et mulighetsvindu som er åpent noen år til. For det er fortsatt slik at de aller fleste som har en profil på LinkedIn er passive. Hvordan skal du gå frem for å ta en posisjon innenfor din bransje? Hvordan kan du gjøre LinkedIn til en leadsmaskin? I tillegg snakker vi om kvaliteten, eller rettere sagt mangelen på kvalitet, i stillingsannonser. Mens arbeidslivet har utviklet seg i rasende takt, henger stillingsannonsene igjen på 80-tallet, iflg. Fredrik. Fulle av tomt språk, selvfølgeligheter, klisjeer og kravlister. Hvordan kan dine stillingsannonser utformes på en slik måte at folk faktisk får lyst til å jobbe hos deg? Tipsene får du av Fredrik.
Hvordan kan AI spille en positiv rolle for trippel bunnlinje; People, Planet og Profit? Lars Rinnan er styreleder i Amesto Nextbridge og en ledende stemme innenfor teknologi og AI. Han er opptatt av hvordan vi kan ta i bruk teknologi for å skape en bedre verden. Den eksponentielle utviklingen på området gjør det utfordrende å henge med og spørsmål om hvordan AI vil påvirke våre liv og våre jobber melder seg. Innenfor et felt hvor utviklingen raser av sted er det godt med en sindig trønder som kan hjelpe oss å navigere i dette landskapet.
Lars Erik Lund er konserndirektør for strategi og bærekraft i Veidekke, og brennende opptatt av at vi må skape arbeidsplasser som aksepterer ulikhet, og som bygger på en trygghet om å kunne være annerledes og kunne vise sårbarhet og åpenhet også om mentale utfordringer. I 2021 fortalte Lars Erik selv åpent om at han følte seg nedstemt og at han led av depresjon – og at han hadde gjort det lenge. Utad hadde han et tilsynelatende perfekt liv; ressurssterk, topptrent konserndirektør med stor kapasitet og høy lønn. En lykkelig familiemann. Men på innsiden av rustningen var realiteten en ganske annen. Vi snakker med Lars Erik om hans personlige utfordringer, om hvordan man skaper en inkluderende kultur og hvordan du som leder kan legge til rette for at for at folk kan komme på jobb med hele sitt autentiske jeg.
I denne episoden snakker vi med Chris Hovde om planter. Men, bare litt. For Chris har et stort hjerte for regenerative arbeidsplasser, mangfold, autentisitet, psykologisk trygghet og teknologi. Til daglig jobber Chris med kultur- og lederutvikling i Telia-konsernet, men han har også plass i livet til sitt eget selskap, Regenerative Monks, og sin egen podcast «A Regenerative Future». Han er en urban munk på en mission for å få roboter og mennesker til å jobbe sammen for en bedre verden. Hva er styrken i at folk får være sitt autentiske jeg? Hvordan skaper man psykologisk trygghet, ønsket kultur og en arbeidsplass der folk faktisk ønsker å jobbe? Vi tar praten med Chris Hovde.
Hvordan skape vekst og lønnsomhet gjennom eksisterende kundebase? Hvordan gå fra å være reaktiv til proaktiv, eller til og med prediktiv, i kundeoppfølgingen? Customer Success som forretningsfunksjon handler om å hjelpe kunden med å nå sine mål, og er bygget på ideen om at når dine kunder lykkes, så lykkes du også. Fahim Waaler har lang fartstid og høy kompetanse innenfor dette fagfeltet, og han har gjort kundesuksess til sitt levebrød gjennom selskapet sitt, Customer Success Consulting AS. Vi snakker med Fahim om hvordan man kan jobbe mer proaktivt med sine kunder for å skape sterke, varige og lønnsomme relasjoner, som gir egen suksess gjennom kundens suksess.
Har du spørsmål til noe du har hørt i en episode? Har du forslag til spennende gjester vi bør ta en prat med?
Eller ønsker du en prat med oss om ditt neste prosjekt innenfor ERP, CRM, BI eller Bærekraft?